شهید دارای یک مقام روحانیت و تقدس خاصی است که وجودش از نور خدا جلوهگر شده است.
شهید از دو عنصر پاک، اصلاح و عرفان تجسم یافته است. منطق شهید اصلاح کننده جامعه است، و قلب شهید از نور خدا تابنده است. حال ببینیم از نظر احکام فقهی به چه کسی شهید میگویند آیا شهید غسل و کفن دارد؟ ثانیا چرا کسی که در راه خدا کشته شد او را شهید مینامند، وجه تناسب این اسم برای شهید به چه منظوری است؟
اما مطلب اول:
ما وقتی نظر به کلمات و فتاوی فقهای اسلام میکنیم میبینیم تعریفی را که برای شهید کردهاند و نسبت به غسل و شهید فتوای دادهاند تقریبا اتفاق نظر دارند و شهید را این طور تعریف کردهاند.
یسقط الغسل عن الشهید و هو المقتول فی الجهاد مع الامام علیهالسلام او نائبه الخاص بشرط خروج روحه فی المعرکه حین اشتغال الحرب او فی غیرها قبل ادراکه المسلمون حیا و یلحق به المقتول فی حفظ بیضه الاسلام فلا یغسل و لا یحنط و لا یکفن بل یدفن بثیابه الا اذا کان عاریا فیکفن [۱] .
غسل میت ساقط است از شهید، شهید کسی است که با امام علیهالسلام یا نائب خاص امام در جهاد شرکت کند و کشته شود، یا در زمان غیبت ولی عصر اروحنا فداه در وقتی که اسلام در معرض خطر هجوم دشمنان اسلام به مملکت اسلامی قرار بگیرد، برای دفاع از اسلام بجنگد و کشته شود (که این قسم سوم را دفاع هم میگویند) [۲]
غسل و حنوط و کفن از شهید ساقط است باید نماز میت بر شهید به خوانند و او را دفن کنند.
البته سقوط غسل و حنوط و کفن از شهید مشروط به دو شرط است:
شرط اول این است که شهید در جبهه کشته شود یا در خارج از جبهه به طوری که وقتی مسلمین به بالینش برسند او قبلا جان داده باشد که اگر زنده بود بعد فوت کرد غسل و حنوط و کفن بر او واجب است.
شرط دوم آن است که جنازه شهید برهنه نباشد، که اگر برهنه بود غسل ندارد ولی باید او را کفن کنند مانند حضرت حمزه سیدالشهداء علیهالسلام یا شهداء کربلا که آنها برهنه بودند و لذا آنها را کفن کردند و این دو شرط برای تمام شهدای اسلام جاری است چه شهدای صدر اسلام و چه شهدای زمان غیبت ولی عصر اروحنا له الفداء مثل شهدای زمان ما که در جنگ تحمیلی عراق و جاهای دیگر شهید شدند و میشوند یا شهدای حزبالله در لبنان در وضع فعلی علیه اسرائیل [۳] .
دلیل این مطلب اخبار و احادیثی است که از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهالسلام وارد شده که از اطلاق روایات، فقهای اسلام استفاده عموم کردهاند و شهید را منحصر به شهدای صدر اسلام نمیدانند بلکه عمومیت قائلند و شهدای زمان ما را هم شامل است:
یکی روایت ابان بن تغلب است که امام صادق علیهالسلام فرمود: کسی که در راه خدا کشته میشود کفنش لباس تنش خواهد بود، غسل ندارد مگر وقتی که مسلمانها به او برسند و او را زنده ببینند بعد فوت کند، که در این صورت غسل و کفن دارد و اگر بدن شهید برهنه بود، غسل ندارد ولی باید او را کفن کنند زیرا پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در جنگ احد بر بدن حضرت حمزه نماز میت خواند و او را حنوط و کفن کرد، چون بدن حضرت حمزه علیهالسلام برهنه بود [۴] .
دوم روایت ابی مریم است که گفت از امام صادق علیهالسلام شنیدم، فرمود شهید هر وقت رمقی در بدن داشت بعد از دنیا رفت، باید او را غسل و حنوط و کفن کنند و بر او نماز میت بخوانند، و اگر در او رمقی نبود نباید او را غسل و کفن و حنوط کنند کفنش لباس تنش خواهد بود، [۵] و مانند این روایات که در کتب اخبار ذکر شده است.
در این روایات ندارد که شهید آن است که با پیغمبر صلی الله علیه و آله یا با امام علیهماالسلام یا نائب خاص امام در جهاد شرکت کند و کشته شود، بلکه روایات اطلاق دارد، یعنی هر کسی که در راه خدا کشته میشود چه میخواهد در زمان حضور امام یا نائب خاص امام باشد، و چه میخواهد در زمان غیبت ولی عصر اروحنا اله الفداء برای دفاع از اسلام با دشمن به جنگد و کشته شود، همانطور که کلام فقهای عظام بر این مطلب دلالت دارد.
مسئله – در اخبار و روایات وارد شده کسی که طالب علم باشد و بمیرد او شهید است، یا کسی که غرق میشود، یا خانه روی سرش خراب میشود و میمیرد، و مانند اینها که در روایات ذکر شده، او شهید است البته اینها مانند شهدایی که در جبهههای جنگ کشته میشوند؛ نیستند تا بحث کنیم آیا اینها غسل و کفن دارند یا نه بلکه اینها را شارع مقدس اسلام نازل منزله شهید قرار داده در ثواب شهداء که از باب حکومت در علم اصول فقه فقهای عظام ایدهم الله بحث میکنند که آیا چنین افرادی در تمام ثواب شهدای جنگ شریکند یا نه، آن تابع دلیل است.
عین این مطلب را مرحوم صاحب عروه الوثقی در کتاب عروه این طور بیان فرموده است:
مسئله من اطلق علیه الشهید فی الاخبار من المطعون و المبطون و الغریق و المهدوم علیه و من ماتت عند الطلق و المدافع عن اهله و ماله لا یجزی علیه حکم الشهید اذ المراد التنزیل فی الثواب [۶] .
مسئله – این که میگوییم غسل و کفن از شهید ساقط است آیا از باب عزیمت است یا از باب رخصت؟ اگر از باب عزیمت باشد، غسل و کفن کردن شهید، حرام است و اگر از باب رخصت باشد غسل و کفن شهید جایز است نه واجب، کدام است؟
پاسخ – فقهای اسلام فرمودهاند سقوط غسل و کفن از شهید، از باب عزیمت است نه از باب رخصت بنابراین غسل و کفن کردن، شهید حرام است و نباید او را غسل و کفن نمود [۷] هم چنین غسل مس میت از کسی که دست به بدن شهید میزند ساقط است و نباید غسل مس میت بکند [۸] .
این سؤال پیش میآید که شهدای ما که در جنگ تحمیلی کشته شدند و میشوند، نباید آنها را غسل و کفن کرد، پس چرا بعضی از آنها را غسل و کفن میکنند؟
پاسخ – قبلا گفتیم که سقوط غسل و کفن از شهید مربوط به دو شرط است: یکی این که در معرکه جنگ کشته شود که وقتی که مسلمانها به بالینش برسند او قبلا جان داده باشد.
دوم این که بدنش برهنه نباشد. حال آن شهدایی که در میدان جنگ ثابت شده که قبل از رسیدن به بالینشان آنها قبلا جان دادهاند، غسل و کفن ندارند و کسی هم که به بدن آنها دست میزند غسل مس میت ندارد ولی آنهایی که معلوم شده که بعدا از دنیا رفتهاند و یا بر اثر آثار شیمیایی در جبههها بعدا شهید میشوند گرچه آنها واقعا شهیدند اما باید آنها را غسل و کفن کنند و کسی هم که دست به بدن آنها میزند باید غسل مس میت بکند ولی آنهایی که معلوم نیست که قبلا جان دادهاند یا بعد از رسیدن به بالینشان از دنیا رفتهاند احتیاطا باید آنها را غسل و کفن کنند و کسی هم که دست به بدن آنها میزند احتیاطا غسل مس میت را بکند.
چگونه شهداء زنده هستند! مگر غیر شهدا بعد از مرگ زنده نیستند
مسألهای که قابل توجه است این است: در آیات و روایات وارد شده که شهید زنده است شهید نمیمیرد سؤال این است مگر سایر مؤمنین غیر از شهداء پس از مرگ زنده نیستند؟ آنها میمیرند و نابود میشوند که قرآن و روایات میگوید شهدا زندهاند؟
پاسخ از این سؤال زیاد است فعلا ما به یک جواب اکتفا میکنیم و آن این است که طبق آیات و روایات که در بحث بقاء روح در همین کتاب ذکر خواهیم کرد، ارواح همهی انسانها پس از مرگ، در عالم برزخ زنده هستند، تا قبل از نفخه صور، چون صور اسرافیل قبل از روز قیامت دمیده شود آنها هم میمیرند سپس خداوند متعال اجسام را با ارواح دو مرتبه زنده میکند غیر از ارواح شهداء که آنها هرگز نمیمیرند، آنها زنده هستند تا روز قیامت دلیل بر این مطلب این آیهی شریفه است:
«و نفخ فی الصور فصعق من فی السموات و من فی الأرض الا من شاء الله ثم نفخ فیه أخری فاذا هم قیام ینظرون – و أشرقت الأرض بنور ربها» [۹] .
در صور اسرافیل دمیده میشود میمیرند کسانی که در آسمانها و زمینند مگر کسانی را که خدا بخواهد، (آنها زندهاند).
در تفسیر وارد شده آنها که زندهاند شهداء میباشند که هرگز نمیمیرند سپس دو مرتبه صور اسرافیل دمیده میشود پس ناگهان همهی آنها که مرده بودند بپا میخیزند و منتظر فرمان خدایند [۱۰] .
مرحوم حاج میرزا حبیبالله خویی در منهاج البراعه شرح نهجالبلاغه حدیثی را از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله از تفسیر مجمع البیان در ذیل آیهی شریفه نقل میکند کسانی که زنده هستند و هرگز نمیمیرند آنها شهداء میباشند و فی روایه ان النبی صلی الله علیه و آله سئل جبرئیل عن هذه الایه من ذا الذی لم یشاءالله یصعقهم؟ قال هم الشهداء متقلدون اسیافهم حول العرش [۱۱] .
معنای دیگری که شهداء زنده هستند و هرگز نمیمیرند با وجود این که تمام ارواح در عالم برزخ زنده هستند این است که زنده بودن شهداء در عالم برزخ یک نوع زنده بودن خاصی است که چنین زنده بودن را دیگران ندارند آن خاص خاص، مخصوص شهداء است که دیگران چنین حیاتی را ندارند.
پی نوشته ها :
[۱] تحریرالوسیله ج ۱، ص ۶۶، فی غسل المیت مسئله ۱٫ [۲] دفاع از اسلام بر همه مسلمین واجب است: بر مرد و زن، بر پیر و جوان، بر فقیر و غنی، بر صغیر و کبیر، و هر کدام از مسلمین که در مقام دفاع از اسلام و مملکت اسلامی کشته شوند شهید هستند چنانچه فتاوی فقهای اسلام تماما ناظر به این موضوع است و در بحث جهاد در همین کتاب مفصلا ذکر خواهیم نمود. [۳] زیرا در این جنگ تحمیلی عراق علیهالسلام جنگ اسلام با کفر است نه جنگ مسلمین با مسلمین زیرا صدام کافر با ایادیش که دست نشاندهی آمریکاست و به فرموده امام خمینی قدس سره دست آمریکا از آستین کثیف صدام بیرون آمده که اگر خدای نخواسته در این جنگ آمریکا پیروز شود (که پیروز نخواهد شد) اسلام از بین میرود، بنابراین جنگ ایران با عراق یا جنگ حزب لله لبنان علیه اسرائیل در زمان فعلی جنگ اسلام با کفر است نه جنگ مسلمین با مسلمین. [۴] عن ابان بن تغلب قال سمعت ابا عبدالله علیهالسلام عن الذی یقتل فی سبیل الله أیغسل و یکفن و یحنط؟ قال علیهالسلام یدفن کما هو فی ثیابه الا ان یکون به رمق فان کان به رمق ثم مات فانه یغسل و یکفن و یحنط و یصلی علیه ان رسولالله صلی الله علیه و آله صلی علی حمزه و کفنه و حنطه لأنه کان قد جرد. وسایل الشیعه، ج ۲، باب ۱۴، من ابواب غسل المیت حدیث ۷٫ [۵] عن ابی مریم قال سمعت ابا عبدالله علیهالسلام یقول الشهید اذا کان به رمق غسل و کفن و حنط و صلی علیه و ان لم یکن به رمق دفن فی اثوابه – کافی ج ۳، باب القتلی، حدیث ۳، ص ۲۱۱٫ [۶] عروه الوثقی فی احکام الشهید، مسئله ۹٫ [۷] سقوط الغسل عن الشهید و المقتول بالرجم و القصاص عن باب العزیمه لا الرخصه – عروه الوثقی – فصل فی غسل الشهید مسئله ۷٫ [۸] مس الشهید و المقتول بالقصاص بعد العمل بالکیفیه السابقه لا یوجب الغسل عروه الوثقی فی غسل الشهید مسئله ۱۱ – وسیله النجاه فی غسل مس المیت مسئله ۲ تحریرالوسیله، ج ۱، فی غسل المس المیت مسئله ۲٫ [۹] سوره زمر، آیهی ۶۹ – ۷۰٫ [۱۰] بحارالانوار، ج ۶، باب نفخ الصور و فناءالدنیا، ص ۳۲۲٫ [۱۱] منهاج البراعه، ج ۵، ص ۲۷۴٫