خانه / اخبار / ثواب تسلیت به بازماندگان شهدا

ثواب تسلیت به بازماندگان شهدا

در اسلام همان طور که برای صاحبان عزا و بازماندگان میت مخصوصا برای صاحبان عزایی که اموات آن‏ها در راه خدا شهید شده‏اند اجر و پاداش زیادی می‏باشد، برای کسانی هم که در غم و اندوه صاحبان عزا، شرکت می‏کنند و خود را شریک در غم و اندوه آن‏ها می‏دانند مثلا در تشییع جنازه‏ی میت مسلمانی، شرکت می‏کنند یا در نماز میت یا در به خاک سپردن بدن شهید شرکت می‏کنند یا در مجلس ترحیم حضور به هم می‏رسانند و به صاحبان مصیبت، سر سلامتی و تسلیت می‏گویند برای آن‏ها نیز ثواب و پاداش زیادی می‏باشد.

این عمل خداپسندانه و بشر دوستانه، صرف نظر از دیدگاه عقل و وجدان که مشارکت در این کارها را عقل و وجدان آدمی می‏ستاید، قرآن و اسلام هم مؤمنین را به مشارکت در این کارها سفارش نموده است حتی شخص پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله چنین بود که هر وقت یکی از مسلمین از دنیا می‏رفت حتی المقدور به تشییع جنازه او شرکت می‏کرد، جنازه را به دوش می‏گرفت، نماز میت بر او می‏خواند و به بازماندگان میت تسلیت می‏گفت چنان چه در مرگ سعد بن معاذ چنین بود، وقتی خبر فوت سعد بن معاذ به پیغمبر اکرم رسید، پیغمبر اکرم با اصحاب به خانه‏ی سعد تشریف بردند، دستور دادند بدن سعد را غسل و حنوط و کفن کردند، بعد جنازه‏ی سعد را تشییع کردند  به طوری که گاهی طرف چپ جنازه را می‏گرفت و گاهی طرف راست جنازه را تا این که جنازه را وارد قبر نمودند، پیغمبر داخل قبر شد، بدن سعد را به خاک سپرد و سپس سنگ لحد را روی قبر گذاشت، و اطراف قبر را محکم با سنگ و خشت بست [۱] .

همچنین وقتی که جعفر بن ابیطالب برادر امیرالمؤمنین علی علیه‏السلام در جنگ موته شهید شد و خبر شهادت جعفر به پیامبر اکرم رسید.

عبدالله بن جعفر می‏گوید:

وقتی که خبر شهادت پدرم به پیغمبر اکرم رسید، پیغمبر برای همدردی و تسلیت به خانه‏ی ما آمد، من خود را از گریه نگه می‏داشتم، پیغمبر به من نگاه کرد، دست مبارکش را بر سر من و برادرم می‏کشید در حالی که اشک‏های چشمش بر محاسنش جاری بود دست به دعا برداشت و برای پدرم و فرزندانش دعا کرد، گفت: اللهم ان جعفرا قد قدم الیک الی احسن فاخلفه فی ذریته باحسن ما خلفت احدا من عبادک فی ذریته [۲] .

بعد رو به مادرم کرد فرمود: ای اسماء آیا ترا بشارت ندهم؟ مادرم عرض کرد چرا یا رسول‏الله.

پیغمبر فرمود: خدا به جعفر دو بالی عطا کرد که با آن دو بال در بهشت پرواز می‏کند، مادرم گفت یا رسول‏الله این مقامی را که خدا به جعفر داده است به مردم بگویید عبدالله می‏گوید: پیغمبر دستم را گرفت در حالی که با دست دیگرش بر روی سرم می‏کشید وارد مسجد شد، بالای منبر رفت مرا پله پایین منبر نشانید اندوه و ماتم او را فرا گرفته بود فرمود: چقدر انسان در مرگ برادر و عمو زاده‏اش ناراحت می‏شود ای مردم بدانید، جعفر شهید شد [۳] .

خداوند دو بال به او عنایت کرد که با آن دو بال در بهشت پرواز می‏کند. سپس از منبر پایین آمد و داخل منزل خود شد. مرا با خود به منزل برد دستور داد غذا درست کردند و کسی را فرستاد عقب برادرم او را آوردند پیغمبر با ما غذا خورد سه شبانه روز ما را پیش خود نگه داشت آن گاه ما را به خانه‏مان برگردانید [۴] .

 

 

روایات

درباره‏ی ثواب و پاداش تسلیت به مصیبت‏زدگان و صاحبان عزا، روایات زیادی از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم‏السلام وارد شده که ما بعضی از آن‏ها را در این جا می‏آوریم:

۱٫ عن جابر بن عبدالله انصاری قال قال رسول‏الله صلی الله علیه و آله: من عزی مصابا کان له مثل اجره من غیر ان ینقصه شیئا و من کفن مسلما کساه الله من سندس و استبرق و حریر و من حفر قبر المسلم بنی له بیتا فی الجنه و من انظر معسرا اظله یوم لا ظل الا ظله [۵] .

جابر بن عبدالله انصاری از پیغمبر اکرم روایت می‏کند که پیغمبر فرمود: هر کس صاحب عزایی را تسلیت گوید، خداوند متعال مثل ثواب و پاداشی که به صاحب عزا می‏دهد به او هم عطا می‏کند، بدون این که از ثواب و پاداش صاحب عزا چیزی کاسته شود و کسی که مسلمانی را کفن کند خداوند او را از لباس‏های حریر و استبرق و سندس می‏پوشاند و کسی که قبری را برای دفن مسلمانی بکند خداوند خانه‏ای در بهشت برای او می‏سازد و هر کس گرفتاری را مهلت دهد خداوند او را در سایه رحمت خویش جای دهد روزی که نیست سایه‏ای مگر سایه رحمت او.

۲٫ روی ان داود علیه‏السلام قال الهی ما جزاء من یعزی الحزین و المصاب ابتغاء مرضاتک قال جزأوه ان اکسوه رداء اردیه الأیمان استره من النار و ادخله به الجنه قال یا الهی فما  جزاء من شیع الجنائز ابتغاء مرضاتک قال جزاؤه ان تشیعه الملائکه یوم یموت الی قبره و ان اصلی روحه علی الارواح [۶] .

از داود پیغمبر روایت شده که در مناجاتش با خدای خویش چنین گفت: پروردگارا چه خواهد بود پاداش و ثواب کسی که برای رضا تو تسلیت گوید شخص غمگین و مصیبت زده‏ای را، خطاب رسید پاداشش این است که بپوشانم او را به رداء و لباسی از لباس‏های امن و امان و حفظ کنم او را از آتش و داخل کنم او را در بهشت.

حضرت داود عرض کرد: پروردگارا چه خواهد بود پاداش کسی که برای خاطر تو تشییع کند جنازه‏های مؤمنین را؟ خطاب رسید که پاداشش آن است روزی که بمیرد، ملائکه او را تشییع کنند تا کنار قبرش و داخل می‏کنم روحش را در زمره‏ی ارواح پاکان.

۳٫ روی ان موسی علیه‏السلام سئل ما لعائد المریض من الأجر قال ابعث له عند موته الملائکه یشیعونه الی قبره و یونسونه الی المحشر قال یا رب فما لمعزی الثکلی من الأجر قال اظله تحت ظلی ای ظل العرش یوم لا ظل الا ظلی [۷] .

از حضرت موسی بن عمران چنین روایت شده، که حضرت موسی سؤال کرد از خدای خویش، پروردگارا چه اجر و پاداشی است برای عیادت کننده‏ی مریض، خطاب رسید هنگامی که بمیرد مبعوث می‏کنم ملائکه را که جنازه‏اش را تشییع کنند تا لب قبرش.

موسی عرض کرد پروردگارا چه خواهد بود، اجر و پاداش کسی که تسلیت گوید مادر داغدیده‏ای را؟ خطاب رسید که جای دهم تسلیت دهنده را در سایه‏ی رحمتم روزی که نیست سایه‏ای مگر سایه‏ی رحمت من.

پی نوشته ها :

[۱] بحارالانوار، ج ۶، ص ۲۲۰٫

[۲] اعلام الوری، ص ۱۱۱٫

[۳] ان جعفرا قد استشهد و جعل له جناحان یطیر بهما فی الجنه – اعلام الوری، ص ۱۱۱٫

[۴] اعلام الوری، ص ۱۱۱٫

[۵] مسکن الفؤاد – شهید ثانی، ص ۱۱۵٫

[۶] مسکن الفؤاد: شهید ثانی، ص ۱۱۶٫

[۷] مسکن الفؤاد، ص ۱۱۶٫

درباره ی مدیر کل

سلام ، محمد پارسا هستم چند سالی میشه وبسایت شهدای اقلید رو راه اندازی کردم ، با فراز و نشیب های زیادی روبرو شدم و امیدوارم بتونم این مسئولیت سنگین رو به خوبی انجام بدم ...

مطلب پیشنهادی

اپلیکیشن شهدای اقلید

اپلیکیشن شهدای اقلید منتشر شد معرفی ۴۴۰ شهید گلگون کفن شهرستان اقلید به همراه تصاویر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.